Shiayan Logo
» مولوی عبدالحمید عذرخواهی کرد
دوشنبه 02 ژوئن 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,86
امتیار شما به این مطلب:

خشم گروه‌های مردمی با این مصاحبه و عقب‌نشینی فروکش نکرد و ادامه واکنش‌ها سبب ‌شد دفتر مولوی عبدالحمید نیز با صدور بیانیه‌ای تلاش کند به نحو دیگری با فرار به جلو توهین به آیت‌الله مکارم شیرازی را حتی اساسا منکر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از وطن امروز،‌ طی ۲ هفته اخیر ماجرای توهین مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان به آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی سبب تحریک احساسات مذهبی و اعتراض مردمی در جنوب شرق ایران شد.

این مولوی پرحاشیه در گفت‌وگویی، ادبیاتی دور از شأن نسبت به آیت‌الله مکارم شیرازی به کار برد و باعث ایجاد التهاباتی در منطقه شد. سکوت دولت در این ماجرا نیز بسیار برجسته بود و حتی مقامات محلی دولتی نیز ترجیح دادند هیچ واکنشی درباره این موضوع از خود نشان ندهند.

سکوت و عدم واکنش مناسب به این ادبیات توهین‌آمیز مولوی عبدالحمید البته در
سیستان و بلوچستان با واکنش‌های مردمی روبه‌رو شد. مردم معترض ضمن تاکید بر مقابله با چنین توهین‌ها و جسارت‌هایی، عدم واکنش مسؤولان به این قضیه را تلخ‌ترین قسمت ماجرا می‌دانستند.

اخبار دریافتی حاکی از این بود که پس از این توهین، گروه‌های مختلف مردمی در سیستان و بلوچستان برای واکنش به این اقدام با مراجعه به روحانیون و حوزه‌های علمیه این استان، اعلام آمادگی می‌کنند.به‌رغم این واقعیت که جایگاه و شأن آیت‌الله مکارم شیرازی بسیار فراتر از ایجاد تقابل از سوی فردی مانند مولوی عبدالحمید است؛ اما در واکنش به این ماجرا و برای جلوگیری از تکرار این قبیل رفتارها، حوزه علمیه امام صادق زاهدان به عنوان حوزه مرکزی سیستان و بلوچستان به مدت یک روز درس معمول خود را تعطیل کرده و طلاب تجمع اعتراض‌آمیز برگزار ‌کردند.

افزایش سیر صعودی اعتراضات مردمی و مراجعه اقشار مختلف مردم به حوزه علمیه سبب شد دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی با ارسال «پیامی شفاهی» به برخی روحانیون، مردم را به آرامش و رعایت چارچوب وحدت اسلامی فرا بخوانند.پس از چند روز سیر اعتراضات سبب شد طلاب زاهدان با ارسال نامه و بیانیه‌ای ضمن اعتراض به سیاست‌های دولت در جنوب شرق از آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به این توهین بی‌سابقه کسب تکلیف کنند.

در بیانیه طلاب زاهدانی آمده است: «به کار بردن ادبیات غیر‌مناسب درباره مرجعیت و علمای انقلابی، مساله‌ای غیر‌قابل قبول است که بر هیچکدام از آحاد شیعه و سنی سیستان و بلوچستان توجیه‌پذیر نیست… معتقدیم در این میان متهم اصلی جریحه‌دار شدن احساسات دینی و مذهبی مردم برخی سیاست‌ها و سلیقه‌های به‌دور از تدبیر دولت در جنوب شرق است که سبب شده عده‌ای تصور کنند، می‌توانند بدون دادن هزینه و بازخواست به بالاترین مقام مذهبی در شیعه و اسلام توهین کنند.»

در بخشی دیگر از بیانیه روحانیون و طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) زاهدان آمده است: نکته تلخ‌تر آنکه توهین‌کنندگان بیان کرده‌اند اعلام دغدغه‌های مرجعیت و علمای انقلابی در دولت اعتدال جایگاهی ندارد! این سخنان گرچه در وهله اول تعهد و دیانت دولت تدبیر و امید را مورد هدف قرار داده ولی تاکنون سکوت و عدم واکنش در خور شأن از طرف مسؤولان در این باره، متاسفانه تایید ضمنی چنین سخنانی تلقی می‌شود. طلاب زاهدانی در پایان این بیانیه از آیت‌الله مکارم شیرازی اینچنین کسب تکلیف کردند: «در پایان با توجه به اینکه گروه‌ها و اقشار مختلف مردم با مراجعه به مراجع مذهبی و حوزه‌های علمیه سیستان‌وبلوچستان نسبت به واکنش معقول به این اقدام کسب تکلیف کرده‌اند، بنابراین از محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی حفظه‌الله درخواســـت راهنمایی و کسب تکلیف را در این‌باره داریم».

عقب نشینی مولوی

اما مولوی عبدالحمید که کارنامه پرحاشیه‌ای دارد، پس از واکنش‌های مردمی مجبور به عقب‌نشینی می‌شود. وی در گام اول در مصاحبه با خبرگزاری تقریب تلاش می‌کند اظهارات خود را توجیه کند. در این مصاحبه مولوی عبدالحمید ادبیات توهین‌آمیز خود درباره آیت‌الله مکارم‌شیرازی را چنین توجیه می‌کند: «تاجایی که می‌دانم بنده نسبت به هیچکدام از مراجع بزرگوار شیعه اظهارنظری که موجب تنش بشود یا خدای ناکرده موجب کدورت این بزرگواران بشود نداشته‌ام، در این میان برادر بزرگوارم آیت‌الله مکارم‌شیرازی را بیشتر از سایر مراجع شیعه می‌شناسم و چندین بار با جمعی از علما و اندیشمندان با ایشان دیدار داشته‌ام و هرگاه به قم سفر کرده‌ایم خدمت ایشان رسیده‌ام و دید تقریبی و حسن‌نیت و دلسوزی این بزرگوار برای شیعه و اهل‌سنت مایه امید بوده است. ایشان از شخصیت‌های برجسته علمی کشور است که دارای تالیفات متعدد و مقلدان فراوان است. به اعتقاد بنده علمای شیعه و سنی، علمای مختص به یک فرقه و مذهب خاص نیستند بلکه اینها سرمایه و امید جهان اسلام هستند و به همین دلیل است که ما از مراجع عظام شیعه انتظار توجه بیشتر برای حل مشکلات برادران اهــل سنت را داریم و به دنبال ملاقات و گفت‌وگوی نزدیک با این بزرگواران هستیم.»

خشم گروه‌های مردمی با این مصاحبه و عقب‌نشینی فروکش نکرد و ادامه واکنش‌ها سبب ‌شد دفتر مولوی عبدالحمید نیز با صدور بیانیه‌ای تلاش کند به نحو دیگری با فرار به جلو توهین به آیت‌الله مکارم شیرازی را حتی اساسا منکر شود.

در بخشی از بیانیه دفتر مولوی عبدالحمید آمده است: هیچ نوع توهینی در این مصاحبه وجود نداشته و صرفا مطالبی در حد یک گلایه عادی مطرح شده است!

این بیانیه می‌افزاید: مسیر حضرت شیخ‎الاسلام مولانا عبدالحمید اعتدال و تقریب بوده و الحمدلله تاکنون هرگز به یک انسان عادی هم توهین نکرده‎اند، چه رسد به یک عالم و شخصیت دینی. اگر خدای ناکرده توهینی صورت می‎گرفت، این ظرفیت در آنها وجود دارد که معذرت‎خواهی کنند.

بعد از بی‌نتیجه بودن این بیانیه، مولوی عبدالحمید که در این ماجرا متوجه می‌شود توهین به یک عالم برجسته دینی نه‌تنها از طرف مردم شیعه منطقه بلکه مورد تایید مردم اهل سنت و دیگر علمای سنی سیستان و بلوچستان نیز نیست، باز هم مجبور به عقب‌نشینی بیشتر و حتی عذرخواهی می‌شود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا بیان می‌کند: لازم است توضیح دهم که مفهوم سخن من در آن مصاحبه اینگونه بود که اطرافیان، حرمت علما و مراجع را حفظ کنند و با ارائه اطلاعات نادرست موجب اذیت آنان نگردند؛ لذا اگر از سخنان بنده مطلب توهین‌آمیزی برداشت شده باشد – در حالی که من هیچ منظوری نداشتم – در همین جا از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

امام جمعه مسجد مکی اهل‌سنت زاهدان با بیان اینکه راه ما راه تقریب، وحدت و همبستگی ملی است، می‌افزاید: همه اطمینان داشته باشند که ما تابع نظام جمهوری اسلامی هستیم و حفظ احترام مراجع دینی و علمای مسلمین را بر همه لازم می‌دانیم. گرچه برخی اخبار دریافتی «وطن امروز» حاکی است، به‌رغم آنکه جایگاه آیت‌الله مکارم‌شیرازی فراتر از پاسخگویی به برخی رفتارهای توهین‌آمیز است اما قرار است دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی به احترام درخواست مردم و روحانیون به بیانیه طلاب زاهدان پاسخ دهد.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


نظرات (۲ نظر)


  • ناشناس:

    درود بر مرجع عالیقدر ایت ا…مکارم شیرازی


  • قنبر:

    امیدواریم حربه کثیف جبهه عربی-غربی-صهیونیستی مبنی بر ایجاد شکاف و برادرکشی میان مسلمانان با درایت علما و مسئولین در کشورمان نقش بر آب شود. انشالله


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.