Shiayan Logo
» شیعیان واقعی چه کسانی هستند؟
یکشنبه 23 نوامبر 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 2,83
امتیار شما به این مطلب:

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) تصریح کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ به اهل بیت(ع) و اطاعت و تبعیّت از آنان مایۀ نجات و رستگاری در دنیا و آخرت خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، به نقل از خبرگزاری حوزه از اصفهان، این مرجع تقلید در پیامی به همایش بزرگداشت امامزاده حضرت سید محمدبن زیدبن علی بن الحسین(ع) خمینی شهر، با تاکید بر ضرورت تبعیت از اهل بیت(ع)، خاطرنشان کردند: محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند متعال نیز محقّق خواهد شد.

ایشان با اشاره به روایتس از امام محمد باقر(ع) ادامه دادند:  حضرت فرموده اند «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست، مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است».

معظم له اضافه کردند: این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که «شیعه» یعنی کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد(علیهم‌السّلام) را نظراً و عملاً، توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

ayatollah-mazaheri

متن کامل پیام حضرت آیت الله مظاهری در پی می آید:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

قال‌ الله تبارک و تعالی: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سیماهُمْ فی‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظیماً».

برگزاری این نشست معنوی که در ماه ایثار و شهادت و به منظور تجلیل و تکریم از مقام شامخ امامزادۀ واجب‌التعظیم حضرت ابوجعفر سید محمد بن زید بن علی بن الحسین«علیهم‌السّلام» انجام می‌پذیرد، اقدامی شایسته در راستای مودّت و اظهار محبّت و ارادت به آستان اهل‌بیت مکرّم رسول خدا«صلی‌الله علیه وآله وسلّم» است و بی‌تردید موجب رضایت ارواح مطهرۀ آن بزرگواران خواهد بود.

مسألۀ «مودّت ذوی‌القُربی» که به تصریح قرآن کریم اجر و رسالت خاتم پیامبران«صلوات‌الله علیهم اجمعین» است، اگرچه در اصل، به امر امامت و ولایت حضرات ائمّۀ اطهار«علیهم‌السّلام» باز می‌گردد، ولی بی‌شکّ، تعظیم و تجلیل و پاسداشتِ حرمتِ فرزندانِ صالح و مکرّم آن امامان همام و درس‌آموزی از سیرۀ عملی امام‌زادگان عالیقدر که در حقیقت، تداوم‌دهندگان و مبلّغان راستینِ معارفِ نورانی و معالمِ ایمانیِ اهل‌بیت عصمت و طهارت بوده‌اند، نیز، عمل صالحی است که مصداق «وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَهً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» خواهد بود.

امامزادۀ جلیل‌القدری که اینک شما پیروان راه رسول خدا و ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» برای تکریم نام و یاد مبارک او گرد هم آمده‌اید، یکی از فرزندان عزیز حضرت«زید بن علی بن الحسین» است که مطابق گزارش‌های موثّق تاریخی، همچون پدر بزرگوارش از شجاعانِ خداندانِ امامت و از مبلّغانِ معارفِ علوی بوده است و اینک مزار پاک و منوّر او، زیارتگاه عاشقان و دلباختگان اهل‌بیت«علیهم‌السّلام» و مایۀ برکت و معنویّت است.

نکته‌ای که تذکّر آن را در این فرصت، ضروری می‌شمارم آن است که محبّت واقعی و مودّتِ حقیقیِ خاندان رسول خدا، که مایۀ نجات و فلاح و رستگاری ما در دنیا و آخرت خواهد بود، فقط و فقط در گرو اطاعت و تبعیّت از آن بزرگواران است و به وسیلۀ این فرمانبرداری و پیروی، اطاعتِ حقیقی از خداوند تعالی نیز محقّق خواهد شد که: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً». بنابراین ادعای محبّت و عشق به ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام» تنها در صورتی،  درست و حقیقی است که همراه با عمل و پیروی از مرام و سیره و فرامین آنان باشد.

حضرت امام باقر«علیه‌السّلام» در روایتی بلند و بیانی عمیق و تکان دهنده، سوگند یاد کرده‌اند که: « … فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ … وَ اللَّهِ مَا یُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَهِ … مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ مُطِیعاً فَهُوَ لَنَا وَلِیٌّ وَ مَنْ‏ کَانَ‏ لِلَّهِ‏ عَاصِیاً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ…».

حضرت باقرالعلوم در این حدیث مفصّل تصریح فرموده‌اند که: «قسم به خداوند سبحان شیعۀ ما نیست مگر کسی که تقوای الهی را رعایت کند و از فرامین خداوند تبعیّت نماید. قسم به خدا، قُرب و نزدیکی به حضرت حق‌تعالی ممکن نیست، مگر از طریق اطاعت از او، و هر کسی که خداوند را اطاعت نماید، شیعه و ولایت‌مدارِ ماست و هر کس که خداوند را معصیت و نافرمانی کند، پس بی‌شک دشمن ما اهل‌بیت است».

این سخنان تکان‌دهنده که قلب و دل هر انسانِ بصیر و آگاهی را می‌لرزاند و او را به اندیشه و تفکّر وامی‌دارد، به ما و به همۀ شیعیانِ رسول خدا، این پیامِ قطعی را می‌دهد که: «شیعه» یعنی آن کسی که راه و رسم و خطّ و مرام اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» را، به درستی و با صداقتِ در نظر و جدّیّتِ در عمل، دنبال می‌کند و صراط مستقیم محمّد و آل‌محمّد«علیهم‌السّلام» را نظراً و عملاً، شیوع و توسعه و گسترش می‌دهد و از این‌رو محبِّ حقیقی و عاشقِ صادقِ آنان به شمار می‌رود.

اگر برگزاری این همایش معنوی که در کنار مرقد مطهّر این امامزادۀ واجب‌التعظیم، تشکیل گردیده است، ما و شما را یک قدم به سوی اطاعت و پیروی صادقانه از خدا و رسول خدا و ائمّۀ‌هدی«علیهم‌السّلام»، نزدیک نماید و ذهن و ضمیر ما و شما را برای عمل به فرامین انسان‌ساز و حیات‌بخش آنان آماده‌تر از گذشته سازد، بی‌شک، به هدفِ اصلیِ خود رسیده است و همایشی تأثیرگذار خواهد بود. به امید آنکه، به لطف خداوند تعالی و عنایات حضرات معصومین«علیهم‌السّلام» چنین باشد.

از همۀ مسئولان و برگزارکنندگان این نشست و شما میهمانان و عزیزان شرکت‌کننده، صمیمانه تشکّر می‌کنم و توفیق همگان را برای اطاعت و تبعیّت از خاندان رسالت، خواستارم. والسّلام‌علیکم و رحمه‌الله وبرکاته.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.