Shiayan Logo
» استقبال زایدالوصف علمای جهان اسلام از ابتکار مرجعیت شیعه
شنبه 22 نوامبر 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 4,75
امتیار شما به این مطلب:

سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان با اشاره به این که موضوعات «کنگره بین المللی خطر جریان‌های تکفیری» به علما و اندیشمندان دینی غیرایرانی انگیزه داده است تا در این همایش شرکت کنند، گفت: با برگزاری این کنگره خط کشی بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، دکتر غضنفر رکن آبادی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سابقه تاریخی گروه های افراطی و تکفیری، اظهار داشت: ریشه این گروه های افراطی از صدراسلام آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است؛ «البربهاری» در قرن چهارم به افکار «احمد بن حنبل» شاخه و برگ داد و در قرن هفتم «ابن تیمیه» به اجرایی کردن افکار وی پرداخت که در قرن دوازدهم هجری توسط محمد بن عبدالوهاب به ظهور رسید.

وی تحجر، پرهیز از عقلانیت و معنویت، جسم قائل شدن برای ذات متعال و تمرکز بر ماده گرایی را از ریشه های فکری گروه های افراطی و تکفیری عنوان کرد و ابراز داشت: افکار این گروه های تندرو برگرفته از خوارج دوران صدراسلام است.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان با بیان این که انحراف از اندیشه های اسلام ناب موجب شکل گیری گروه های تکفیری شده است، تصریح کرد: این انحرافات توسط محمدبن عبدالوهاب شکل عملیاتی گرفت و با منافع دنیوی و شخصی حاکمان سیاسی گره خورد.

*وهابیت ابزار استکبار شده است 

رکن آبادی با اشاره به اینکه پیروان افکار محمد بن عبدالوهاب ابزار قدرت ها و جریانات سیاسی شدند، گفت: امروز نیز این گروه های تکفیری مورد سوء استفاده استکبار جهانی و استعمار به ویژه آمریکا و اسرائیل قرار گرفته اند.

وی با بیان این که استراتژی استکبار جهانی این است که به طور مرحله ای از گروه های تکفیری استفاده کند و پس از دستیابی به منافع خود از دست آن ها خلاص شود، ابراز داشت: تجربه نشان داده است که قدرت های غربی و آمریکا اشتباه فکر می کنند؛ کشورهایی که حمایت جدی از افراطی ها داشتند امروز با خطر بازگشت آن ها به درون کشورهای خود مواجه هستند و پس از اجرای عملیات های تروریستی در این کشورها به فکر سیاست برخورد با گروه های تکفیری افتاده اند.

*تمام مذاهب و ادیان قربانی گروه های تکفیری شده اند

سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان تصریح کرد: امروز خوارج صدراسلام با عناوین طالبان، القاعده، النصره و داعش در کشورهای منطقه به اقدامات ترویستی و تندروی می پردازند، ابراز داشت: امروز تمام مذاهب اسلامی قربانی گروه های تکفیری بوده و هستند.

*شهدای اهل سنت در عراق بیشتر از شهدای شیعیان است

این عضو دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اینکه امروز تمام مذاهب اسلامی قربانی گروه های تکفیری بوده و هستند، اظهار داشت: قربانیان و شهدای اهل سنت از جنایات داعش و گروه های تکفیری بسیار بیشتر از شهدای شیعه در عراق بوده است.

رکن آبادی با اشاره به اینکه نزاع گروه های تکفیری بر سر مذهب و دین نیست، ابراز داشت: نیروهای النصره و داعش طی دوهفته ۲۵۰۰ نفر از یکدیگر را در سوریه به قتل رساندند که این مسئله نشان می دهد دوگروه تکفیری که آبشخور فکری مشترکی دارند بر سر قدرت و حاکمیت در سرزمین های اسلامی با یکدیگر نزاع می کنند.

*تمام ادیان می دانند دعوای شیعه و سنی مطرح نیست

وی افزود: تمام مذاهب به این درک و حقیقت رسیده اند که بحث مدنظر اسرائیل در جهان اسلام و دنیا مبنی بر این که اقدامات تروریستی گروه های تکفیری نزاع بین شیعه و سنی است که ریشه در تاریخ دارد دروغی بیش نیست.

*حضور پرشور عالمان دینی در کنگره خطر جریان های تکفیری

سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان در ادامه با اشاره به برگزاری «کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری» در روزهای دوم و سوم آذر در قم، اظهار داشت: طبیعی است حضور عالمان دینی از پیروان تمام مذاهب در این کنگره پرشور باشد چرا که تمام عالمان مذاهب متوجه این مسئله هستند که اقدامات گروه های تکفیری به دلیل دعوا بر سر مذهب نیست.

این عضو دستگاه دیپلماسی کشور افزود: موضوعات «کنگره جهانی خطر جریان های تکفیری» به علما و اندیشمندان دینی غیرایرانی انگیزه داده است تا در این همایش جهانی که به اهتمام حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی برگزار می شود، شرکت کنند.

رکن آبادی تاکید تصریح کرد: برگزاری این کنگره جهانی نقش مهمی در جهت تبیین ریشه فکری و فرهنگی جریان های تکفیری و استفاده ابزاری از آن ها توسط قدرت های سیاسی و استکبار دارد.

*خط کش بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی

وی با تاکید بر اینکه تبیین و بررسی ماهیت فکری گروه های تکفیری و افراطی با حضور علمای جهان اسلام بسیار ضرورت دارد، اظهار داشت: باید یک خط کشی بین اسلام ناب که هدفش به سعادت رسیدن انسان و اسلام آمریکایی که هدفش به سلطه کشیدن انسان ها با تمرکز بر نفت، دلار و اقتصاد است، صورت گیرد.

*گروه های تکفیری یک شبه ایجاد نشده است

این کارشناس مسائل منطقه و بین الملل با بیان اینکه افکار گروه های تکفیری پدیده ای نیست که اتفاقی ایجاد شده باشد، ابراز داشت: این گروه های تکفیری منحرفان خط فکری اسلام ناب هستند و سالیان متمادی به ترویج افکار خود پرداخته اند.

رکن آبادی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری «کنگره جهانی خطر گروه های تکفیری» موجب آگاهی به افکار مسلمانان می شود تا با منشا و انحراف این جریانات تندرو آشنا شوند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.