Shiayan Logo
» انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از بالا رفتن آمار طلاق
چهارشنبه 17 جولای 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 2,00
امتیار شما به این مطلب:

مرجع تقلید شیعیان در تشریح عوامل طلاق گفتند: توقعات زیاد، نداشتن گذشت، مهریه های سنگین و سن بالا در زمان ازدواج از عوامل طلاق محسوب می شوند گذشت نکردن در مسائل جزیی که در زندگی ایجاد می شود، مثل بهمنی است که با هر میزان غلتیدن و جلو رفتن تبدیل به یک کوه عظیم می شود و همه را دفن می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، حضرت آیت الله العظمی «مکارم شیرازی» ظهر امروز ـ سه شنبه ۲۵ تیرماه ـ در ادامه مباحث نفسیری در جمع زائران و نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به آیه ۲۸ سوره احزاب گفتند: قرآن در بحث طلاق، تعبیر لطیف «سَرَاحًا جَمِیلًا» دارد، پیامبر(ص) نمی گوید من طلاق تان بدهم بلکه می فرماید شما را رها کنم، این تعبیر لطیف تر از تعبیر طلاق است و همچنین از تعبیر زیبای رها شدن استفاده می کند یعنی یا زندگی زیبا یا جدایی زیبا و نیک باشد.

 استاد خارج فقه حوزه با انتقاد از افزایش طلاق در جامعه خاطرنشان کردند: آمار ازدواج پایین و آمار طلاق بالا رفته است طلاق یک ضرورت اجتماعی است و زمانی که دیگر چاره ای جز طلاق نیست این اتفاق می افتد. در بعضی از مذاهبی که طلاق را ممنوع کرده اند، همسرانی که نمی توانند در آن جامعه در کنار هم باشند به صورت غیرقانونی از هم جدا می شوند. ولی در اسلام طلاق جزء امور ضروری قرار داده شده و با تعبیر “زیبا” بیان شده است.

ایشان درباره منفور بودن طلاق در اسلام، به روایاتی اشاره کرده و بیان داشتند: به فرموده پیامبر(ص) خداوند چیزی را منفورتر از طلاق حلال نکرده و چیزی بدتر از خراب شدن خانه ای با طلاق نیست و یا اینکه امام صادق(ع) می فرمایند؛ خداوند خانه ای که در آن طلاق انجام می شود را منفور می دارد و آن خانه ای که در آن ازدواج صورت می گیرد محبوب می دارد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: یکی از صحابه نزد رسول خدا(ص) آمد حضرت از ایشان پرسید ازدواج کرده ای؟ گفت بله. فرمودند با همسرت چه کردی؟ عرض کرد: طلاقش دادم. این اتفاق تا سه بار رخ داد و او در هر بار دیدن پیامبر(ص) از طلاق دادن همسرانش خبر داد. پیامبر(ص) به او فرمود تو ملعون هستی و لعن خدا و پیامبر(ص) شامل امثال توست.

ایشان اظهار داشتند: قبول داریم که طلاق ضرورت اجتماعی است اما مثل جراحی است که باید به حداقل برسد در جامعه ما آسان ازدواج نمی کنند ولی آسان طلاق می گیرند و عجیب است که می گویند بسیاری از طلاق ها در ازدواج های دانشجویی است باید جامعه شناسان به تحلیل و بررسی این موضوع بپردازند که چرا در جوامع دانشگاهی میزان طلاق بالاتر است؟!

مرجع تقلید شیعیان در تشریح عوامل طلاق گفتند: توقعات زیاد، نداشتن گذشت، مهریه های سنگین و سن بالا در زمان ازدواج از عوامل طلاق محسوب می شوند گذشت نکردن در مسائل جزیی که در زندگی ایجاد می شود، مثل بهمنی است که با هر میزان غلتیدن و جلو رفتن تبدیل به یک کوه عظیم می شود و همه را دفن می کند.

ایشان بیان داشتند: فرزندانی که از والدین سنین بالا متولد می شوند استعداد زیادی ندارند ولی وقتی پدر و مادر جوان باشند فرزندان برومندتری خواهند داشت.

استاد برجسته حوزه در بخش دیگر سخنان خود به آثار طلاق اشاره کرده و گفتند: وقتی پای فرزندی در میان باشد آثار منفی طلاق بسیار بیشتر است نامه هایی به من می نویسند که ما با داشتن ۵ یا ۶ فرزند می خواهیم از یکدیگر جدا شویم این فرزندان بعد از متارکه پدر و مادر در جامعه مشکل ساز می شوند دختر و پسری که از همسرش جدا شده باشد باعث بدبینی همسرش دوم نیز می شود زیرا این نگرانی وجود دارد که از او نیز جدا شود.

آیت الله مکارم شیرازی تدابیر اسلام برای کاهش طلاق و بازگشت به زندگی را مهم معرفی نمودند و خاطرنشان کردند: خداوند در آیه ۱۹ سوره نساء می فرماید: « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیتُمُوهُنَّ». اسلام ۱۴۰۰ سال است که از «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» سخن می گوید تا با محبت تدریجی جلوی طلاق را بگیرد.

ایشان افزودند: اسلام برای زمانی که زن و شوهر بر طلاق اصرار دارند، حکمیت را پیشنهاد می دهد تا سریع سراغ قاضی نروند. و می فرماید اگر می ترسید اینها از هم جدا شوند یک نفر به عنوان حَکَم از طرف شوهر و یک نفر به عنوان حَکَم از طرف زن بیایند تا با ارشاد آنها، این جدایی به وصال برگردد.

استاد برجسته حوزه مرحله نهایی طلاق را از دیدگاه اسلام با خوشی معرفی کردند و اظهار داشتند: اسلام می گوید اگر موافقت نکردید و خواستید از هم جدا شوید، خوب جدا شوید. تا کینه و عداوتی نماند و باعث دشمنی در اقوام خود نشوند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان درباره حکم طلاق رجعی گفتند: اگر طلاق رجعی باشد اسلام می فرماید از خانه ی همسر به خانه ی پدر نرود. در مدت عده بدون حجاب در خانه همسر با آسایش زندگی کند تا از جوش و خروش خود پایین بیایند و آشتی کنند. اسلام ۱۴۰۰ سال قبل این برنامه ریزی ها را کرده تا حدالامکان طلاقی در جامعه رخ ندهد.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.