به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، یكی از ایرادهایی كه به خصوص در ماه مبارك رمضان از شیعیان میگیرند، مربوط به نماز تراویح است. سایر مذاهب اسلامی كه توجه ویژه ای به این نماز در ماه مبارك رمضان دارند، به پیروان مكتب اهل بیت علیهم السلام خرده میگیرند كه چرا شیعیان به این سنت (!) عمل نكرده و این نماز را نمیخوانند؟* نماز تراویح چگونه است؟در حقیقت «تراویح» جمع «ترویحه» و در اصل اسم است برای مطلق نشستن كه در اصطلاح به معنای نشستن برای استراحت پس از خواندن چهار ركعت از نمازهای مستحبی در شبهای ماه رمضان است. (۱) اهل سنت نماز تراویح را با آنكه مستحب است به جماعت بجا میآورند اصل نوافل شبهای ماه رمضان علاوه بر نوافل نماز شب ۲۰ركعت (در بیست شب اول) یا ۳۰ ركعت (درده شب دیگر) است كه آن را همه قبول دارند ولی به جماعت خواندن آن محل اختلاف است. شیعه امامیه، این شكل نماز خواندن را جزء شریعت نمیداند. بلكه از بدعتهای برخی صحابه میشمارد زیرا مسلم این است كه پیامبر اكرم (ص) از به جای آوردن نماز مستحبی در مسجد دوری میكرد. عبدالله بن سعد از پیامبر اعظم (ص) پرسید: نماز مستحبی را در خانه به جای آوردن بهتر است یا در مسجد؟ حضرت فرمود: آیا نمیبینی كه خانۀ من چه قدر به مسجد نزدیك است؟ با این وصف من دوست دارم كه نمازهایم را در خانه ام به جای آورم مگر این كه نمازهای واجب باشد. (۲) همچنین آن بزرگوار فرمود: بر شما باد به نماز در خانه هایتان؛ زیرا بهترین نماز انسان نمازی است كه در خانه خوانده شود مگر نمازهای واجب. (۳)* نماز تراویح جزو سنت پیامبر نیستاز جانب دیگر پیامبر (ص) این نوع از نمازهای مستحبی را به جماعت بجا نیاورده است. وحتی در زمان ابی بكر هم سابقه نداشته است. روایتی از كتاب «بخاری» (از منابع اصلی حدیثی نزد اهل سنت) به صراحت بیان میكند كه اقامه آن به جماعت از بدعتهای خلیفه دوم بوده است. وی از ابن شهاب واو از عبد الرحمن بن عبد القاری نقل میكند كه: «در یكی از شبهای رمضان با عمر به مسجد رفتیم. دیدم مردم دسته دسته پراكنده هستند و هر كسی برای خود یا با گروه خود نماز میخواند. عمر گفت: به نظر من اگر اینان به یك امام اقتدا كنند بهتر است پس دستور داد ابی بن كعب پیش نماز همه باشد. شبی دیگر با وی به مسجد رفتیم و دیدیم مردم نمازهای مستحبی شبهای رمضان را به جماعت میخوانند. آن گاه عمر گفت: این بدعت خوبی است» (۴) از این رو مسلمانان همواره این نماز را فرادا بجای میآوردند تا اینكه عمر جماعت را بدعت نهاد اما این سخن كه گفته شود بدعت نیكو و حسنی است با ادله شرعی كه تمام بدعتها را نكوهش میكند ناسازگار است. رسول خدا (ص) فرموده: هر بدعتی گمراهی است (۵) با این حال اهل سنت به این بدعت گذاری تصریح نیز میكنند چنان كه قلقشندی میگوید: عمر اولین كسی است كه جماعت رمضان را تشریع كرد و آن در سال چهارده هجری بود. (۶) ابن عبدالبر درالاستیعاب میگوید: اوست كه ماه رمضان را با نماز مستحبی دسته جمعی نورانی كرد! (۷) آراء علمای اهل سنت درباره اقدام عمر به گونه ای است كه گویی خدا و رسولش از حكمت جماعت در نوافل غافل بوده اند و شخصی دیگر توانسته آن را احیا كند؟ ! ا* نظر اهل بیت درباره نماز تراویحدر حقیقت در این زمینه نه تنها دلیلی وجود ندارد بلكه به جماعت خواندن نماز تراویح از دیدگاه پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت (ع) پذیرفته نیست. برای نمونه: امام صادق (ع) میفرماید: به پا داشتن تراویح به جماعت جایز نیست. (۸) در روایتی دیگر آمده است: زمانی كه امیرمؤمنان علی (ع) در كوفه بود مردم كوفه به خدمت حضرت آمدند و امام جماعت برای نماز تراویح در خواست كردند. حضرت جواب منفی داد و آنان را از اقامه نوافل شبهای ماه رمضان به جماعت نهی كرد. (۹) سلیم بن قیس هم از امیر المؤمین (ع) نقل میكند كه فرمود: به خدا سوگند! دستور دادم كه مردم در ماه رمضان جز بر نمازهای واجب جماعتی را بر پا نسازند و به ایشان گفتم كه ادای نافلهها به جماعت بدعت است. برخی از لشكریانم فریاد برآوردند كه ای اهل اسلام! سنت عمر تغییر كرد. او ما را از نمازهای نافلۀ ماه رمضان باز میدارد. تا آن جا كه ترسیدم در لشكرگاه سر به شورش نهند. (۱۰) ۱. فتح الباری، ج۴ص۲۱۷ ۲ –. مسند احمد، ج۴، ص۳۴۲. ۳. همان، ج ۵، ص ۱۸۴ ۴- صحیح بخاری، ج۲ص۳۰۸كتاب صلاه التراویح ح۲۰۱۰. ۵- صحیح مسلم، كتاب الجمعه، باب تخفیف الصلاه والخطبه، ص۳۹۳ح۱۸۸۹. ۶- - ماثر الانافة فی معالم الخلافه، ج ۲، ص ۳۳۷. بیروت، عالم الكتب. ۷- ابن عبدالبر، الاستیعاب ج۳ص۱۱۴۵. ۸ -بحار الانوار ج۱۰ص۳۶۳. ۹- وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۴۷ح۱۰۰۶۶. ۱۰-. همان، ص ۴۶ ح ۱۰۰۶۵. منبع: خبرگزاری حج