Shiayan Logo
» رهبر شیعیان بحرین: وحدت، تنها با شعار محقق نمی شود؛ همه به میدان بیایند
یکشنبه 19 ژانویه 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

تفرقه و جنگ افروزی میان مسلمانان و کشتار مؤمنان و مسلمانان توسط همدیگر آن هم به بهانه ورود به بهشت رواج یافته؛ به گونه ای که امت اسلام در هیچ دوره ای شاهد وضعیتی خطرناک تر از وضعیت کنونی نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین همواره بر وحدت اسلامی تاکید کرده است؛ موضوعی که در انقلاب بحرین نیز به وضوح دیده شد یعنی اگرچه اکثریت مردم بحرین جزو پیروان اهل بیت (ع) بوده و طبیعتا، اکثریت معترضین به نظام ستمکار آل خلیفه نیز از شیعیان هستند، اما شیعه و اهل سنت دست در دست هم در برابر نابرابری های رژیم به پا خاسته اند. از سوی دیگر متاسفانه امروز شاهد فتنه مذهبی در کشورهایی چون سوریه و عراق بوده ایم که نتیجه ای جز کشتار بی گناهان نداشته است. در بحرین نیز، رژیم سفاک آل خلیفه با پشتیبانی عربستان و رسانه هایش تلاش میکند اعتراضات بحرین را مذهبی قلمداد کند.

با توجه به اهمیت این موضوع و به مناسبت هفته وحدت، سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، بخشی از بیانات آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم درباره وحدت اسلامی را که در ابتدای سال جدید قمری ایراد شد، پس از ترجمه، تقدیم خوانندگان ارجمند می کند:

 

* دین بدون اعتقاد به وحدت، ناقص است

شورای علمای بحرین شعار امسال خود را با پیام وحدت و تحت عنوان “به سوی وحدت ملی و اسلامی فراگیر” اعلام کرد. چرا این شعار؟ انتخاب این شعار با توجه به سه هدف صورت گرفته:

۱٫ ما به بدترین حالت تفرقه و پراکندگی رسیده ایم؛ به گونه ای که تفرقه و جنگ افروزی میان مسلمانان و کشتار مؤمنان و مسلمانان توسط همدیگر آن هم به بهانه ورود به بهشت رواج یافته؛ به گونه ای که امت اسلام در هیچ دوره ای شاهد وضعیتی خطرناک تر از وضعیت کنونی نبوده است. در برابر این حالت تفرقه و تشتت و جنگ افروزی ما باید وحدت را میان افراد امت حاکم کنیم و این حالت در قرآن و سنت و تاریخ مسلمانان آماده و مهیا است و روشن است که وحدت اسلامی تمام دین است و دین بدون اعتقاد به وجوب وحدت اسلامی و عمل به آن ناقص است.

پس اولین هدف طرح این شعار حاکم ساختن وحدت اسلامی در جامعه است تا ایمان به آن در اذهان مسلمانان به یک ایمان زنده و پویا تبدیل شود. ادامه یافتن اوضاع امت اسلام به شکل کنونی بسیار خطرناک و بر خلاف قرآن و سنت و تاریخ مسلمانان است.

۲٫ ایمان فکری به ضرورت وحدت از نگاه دینی تمام جان ما را در بر گیرد و به ما قدرت حرکت و فداکاری در راه ارزش های وحدت و مقتضیات آن را عطا کند.

۳٫ شاهد نوعی وحدت فراگیر در تمام جامعه باشیم به این معنا که همه ما شاهد یک پروژه وحدت آفرین معین باشیم و این گونه نباشد که هر گروهی یک شعار و یک هدف متفاوت داشته باشد. هدف شعار این است که تمام عرصه کشور را در بر گیرد به این امید که به انجام این واجب بزرگ نزدیک شویم.

 

* وحدت، تنها با شعار محقق نمی شود؛ همه به میدان بیایند

ما کاملاً می‌دانیم که این مشکل بسیار بزرگ تر از آن است که بخواهیم آن را با شعار حل کنیم و برای حل آن یک شعار برای مدت یک یا دو سال در میان مسلمانان مطرح شود، اما باید کاری کرد. ما انتظار نداریم مشکل با این شعار حل شود، اما میخواهیم در حل این مشکل به مقدار توان خود سهیم باشیم و به وظیفه خود در این زمینه عمل کنیم.

به مناسبت طرح این شعار از سوی شورای علما بر این شورا لازم است که برنامه عملی خود برای ایجاد حالت فکری و روانی و عملی در راستای تحقق این شعار را ارائه کند.

شورای علما نباید یک شعار را بدون ارائه برنامه عملی برای اجرا کردن آن مطرح کند. و البته این مسؤولیت فقط به دوش شورای علما نیست، بلکه یک مسؤولیت همگانی است. این شعار یک دعوت است از تمام اهالی کشور و تمام مؤسسات برای همکاری در این کار خیر و وارد شدن به پروژه های وحدت زا و برداشتن گام های عملی برای تحقق وحدت و لبیک گفتن به ندای قرآن و سنت پاک پیامبر.

 

* نظام آل خلیفه، عامل تشتت و تفرقه

این شعار یک دعوت است از تمام جامعه و مؤسسات و افراد آن تا سخن نیک بگویند و کردار نیک انجام دهند و پروژه ها و برنامه هایی ارائه کنند که احساس نیاز به وحدت را در میان آحاد جامعه تقویت کند. در اینجا دولت و مجلس نیز به طور ویژه وظایفی دارند. در گذشته مطرح شد که بزرگ ترین عامل تفرقه و تشتت در این کشور موضع نظام و اختلافات سیاسی موجود است. اختلاف و درگیری های سیاسی آثار منفی ویرانگری بر جامعه دارد و شکاف های بزرگی در صفوف اسلامی شیعه و سنی ایجاد میکند و موجب ایجاد درگیری های تندی میشود که هیچ توجیه منطقی ندارد. مسؤولیت تمام اینها متوجه اختلافات سیاسی ایجاد شده توسط حکومت است. نظام و مجلس مسؤولیت دارند با روحیه همکاری و وحدت گرایی و نیت شایسته و تلاش مضاعف در راستای وحدت و برادری کار کنند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.