Shiayan Logo
» آیت الله مکارم: اختلاف‌افکنی بین مسلمانان همانند شرک به خداست
یکشنبه 19 ژانویه 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 5,00
امتیار شما به این مطلب:

اختلاف افکنی بین مسلمین همانند شرک به خداست، هنگامی که به علل این اختلاف دقت می‌کنیم، دو امر بیشتر نیست، نخست جریانات تکفیری و دوم توطئه دشمنان قسم خورده اسلام.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در پیامی به بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت که در آیین افتتاحیه این کنفرانس توسط حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی قرائت شد، با اشاره به لزوم پرهیز از اختلافات، تصریح کردند: هنگامی از این دوره از اسلام فاصله بگیریم، به توطئه دشمنان تن می‌دهیم و نتیجه‌ای جز این وضعیت کنونی نخواهد بود، قرآن کریم هشدار داده که درباره اختلاف مسلمین مراقب باشند که در دین خدا از هم جدا نشوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت وحدت امت اسلامی تاکید کردند: اختلاف افکنی بین مسلمین همانند شرک به خداست، هنگامی که به علل این اختلاف دقت می‌کنیم، جز دو امر بیشتر نیست، نخست جریانات تکفیری و دوم توطئه دشمنان قسم خورده اسلام.

معظم له در بخش دیگری از این پیام با اشاره به این که متأسفانه برخی سران کشورهای عربی در این دام توطئه افتاده‌اند و از عوامل اصلی این اختلاف هستند، یادآور شدند: اگر ما مسلمانان هوشیار باشیم و گروه اقلیت را منزوی کنیم، می‌توانیم صلح و صفا را تمام جهان اسلام فراگیر کنیم.

ایشان همچنین در این پیام به نقش علما در تحقق و حفظ وحدت اشاره و خاطرنشان کردند: علمایی مذاهب اسلامی که با احساس مسئولست، در این اجلاس باشکوه شرکت کرده اند، بر تلاش خود بیافزایند و از طرق فرهنگی، مسلمانان را متوجه مسئولیت های خود کنند و چنانچه دست به دست هم دهید، می توانید توطئه‌های بیگانه را از بین ببرید.

متن کامل پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرزند گرامیش امام صادق(ع) را به همه شما عزیزان، برادران و خواهران تبریک عرض می کنم، مخصوصا از دست اندرکاران و دبیر کل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همه دوستان ایشان در تشکیل این کنگره عظیم تشکر و سپاسگزاری دارم و امیدوارم جلسه پر بار و پر برکت و سرنوشت ساز بوده باشد.

برادران و خواهران عزیز! اکنون در حالی از وحدت سخن می گوییم که بسیاری از کشور های اسلامی در آتش جنگ و خونریزی می سوزد، از سوریه گرفته تا مصر و یمن و حتی بخشی از عراق و پاکستان و افغانستان و شاید هیچ زمانی آتش اختلاف در میان مسلمین جهان تا این حد شعله ور نبوده است.

دلیل آن هم روشن است، هنگامی که از تعلیمات اسلام فاصله بگیریم و به توطئه های دشمنان قسم خورده اسلام تن در دهیم نتیجه ای بهتر از این نخواهد بود.

قرآن مجید در آیه ۱۵۹ سوره انعام هشدار شدیدی درباره اختلاف میان مسلمین داده و می فرماید:« إِنَّ الَّذینَ فَرَّقُوا دینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ…»«ای پیامبر! کسانی که در دین خدا جدایی افکندند و به گروهای مختلف و متخاصم تبدیل شدند هیچ رابطه ای با تو ندارند». یعنی راه و رسم آنها به کلی از راه و رسم تو جداست، آیین تو آیین وحدت و برادری و اخوت و محبت است نه آیین خشونت و اختلاف و نزاع خونین.

در جای دیگری در آیه ۳۱ و ۳۲ سوره روم «ولاتکونوا من المشرکین* من الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا»می فرماید: (از مشرکان نباشید همان ها که در دین خود جدایی افکندند و به گروههای مختلف و متخاصم مبدل شده اند) یعنی اختلاف در میان مسلمین همانند شرک به خداست. هنگامی که در علل این اختلاف دقت می کنیم می بینیم عامل اصلی اختلاف و جنگ و جدایی دو چیز است:

نخست جریان های تکفیری است یعنی همان اقلیتی که همه مسلمین جهان را جز خود کافر و مهدور الدم می دانند و جان و مال و ناموس آنها را مباح می شمرند و دوم توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است که آن گروه سبک مغز و بی رحم را الت دست خود قرار داده و آتش جنگ را بر افروخته اند و مرتبا به آنها کمک می کنند و پول و سلاح می دهند که برادران مسلمان خود را قتل و عام کنند و شهر های آنها را ویران نمایند و تخم نفاق و بذر عداوت و دشمنی بپاشند.

بدبختانه بعضی از سران کشور های عربی نیز در این دام افتاده اند و از عوامل اصلی این اختلاف شده اند.

اگر ما مسلمانان هوشیار باشیم، گروه اقلیت تکفیری را از خود دور کنیم و منزوی نماییم و به توطئه های دشمن تن ندهیم، صلح و صفا و محبت و دوستی تمام جهان اسلام را فرا خواهد گرفت.

سالیان دراز شیعیان و علویان و اهل سنت و مسیحیان در کشور هایی مانند سوریه در کنار هم برادروار زندگی می کردند، کشورشان آباد و امنیت و صلح و صفا و دوستی برقرار بود، اما پای توطئه های دشمن با ابزار جریان تکفیری به میان آمد و همه چیز را به هم ریخت.

علمای اسلام در اینجا مسئولیت سنگینی دارند نباید سکوت کنند زیرا پیغمبر اکرم(ص) فرموده «هنگامی که بدعت ها ظاهر می شود عالم باید علمش را اظهار کند و گرنه مشمول لعن الهی خواهد شد»؛ بنابراین علمای عزیزی که از مذاهب مختلف اسلامی احساس مسئولیت کرده اند و در این مجلس پر شکوه شرکت نموده اند بر تلاش خود بیفزایند و از طرق فرهنگی مسلمانان را متوجه مسئولیت خود بسازند.

نقش شما عزیزان، نقش بسیار مؤثری است و چنانچه همه دست به دست هم دهیم هم توطئه های بیگانه را می توانیم خنثی کنیم و هم گروه های طرفدار خشونت را منزوی سازیم.

ما هم برای آگاه ساختن مسلمین از خطرات جریان های تکفیری برنامه ریزی وسیعی برای کنگره مهمی در سال آینده کرده ایم که انشاءالله از وجود شما علمای اسلام نیز در این برنامه جامع بهره مند خواهیم شد.

از خداوند بزرگ توفیقات هر چه بیشتر شما را خواستارم و به همه شما از صمیم دل دعا می کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

۲۶/۱۰/۱۳۹۲

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.