Shiayan Logo
آیا سلفی ها آرام می نشینند؟
» علمای الازهر: شیعیان مصر حق برگزاری مراسم عاشورا را دارند
سه‌شنبه 12 نوامبر 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از ابنا، پس از تهدیدات سلفی‌ها علیه شیعیان مصر درباره برگزاری مراسم عاشورای سال جاری در این کشور و تشکیل کمیته‌های مختلف در استان‌های مصر، به‌ویژه استان‌هایی که شیعیان در آنها تمرکز بیشتری دارند برای مقابله با این مراسم، برخی از علمای الازهر با این امر به مخالفت برخاستند.

* رئیس اسبق کمیته فتوای الازهر: اسلام بر احترام گذاشتن به مراسمات اهل‌کتاب تاکید کرده، چه برسد به عاشورا

رئیس اسبق کمیته فتوای الازهر در گفت‌وگو با پایگاه «صدی البلاد» با بیان اینکه کسی حق ندارد شیعیان را از انجام شعائرشان منع کند، گفت: تهدیدات سلفی‌ها به شیعیان درباره مراسم عاشورا موجب ایجاد تفرقه در میان امت اسلامی می‌شود؛ تفرقه‌ای که دین اسلام همگان را از آن نهی کرده است.

«شیخ علی ابوالحسن» با بیان اینکه اسلام بر احترام گذاشتن به مراسمات اهل‌کتاب اعم از مسیحی و یهودی تاکید کرده، افزود: معلوم نیست به چه حقی سلفی‌ها با مراسمات مختلف شیعیان به مخالفت برخاسته‌اند؛ به مجرد اینکه شیعیان مذهب مختلفی دارند نمی‌توان چنین کرد و این سخنان هیچ سندیت صحیحی در اسلام ندارد.

«شیخ عبدالحمید الاطرش» رئیس سابق کمیته فتوای الازهر نیز می‌گوید: اگر مراسم عاشورا مخالفتی با تعالیم اسلام نداشته باشد کسی حق ندارد شیعیان را منع کند اما اگر غیر از این باشد تنها حکومت می‌تواند با آن مقابله کند.

* خطیب التحریر: شیعیان حق دارند مراسم خود را بر اساس آنچه که متعارف است، انجام دهند

«شیخ مظهر شاهین» امام و خطیب مسجد عمر مکرم مصر و مشهور به خطیب میدان التحریر نیز معتقد است: شیعیان حق دارند مراسم خود را بر اساس آنچه که متعارف است و دین مجوز آن را داده برگزار کند که از جمله آنها نشستن در مساجد، خواندن دعا و زیارت ضریح است. اما لطمه زدن و ضربه زدن به صورت مورد تأیید اسلام نیست.

وی افزوده است: ممانعت از این مراسمات ولو موجب خروج از دین شود ربطی به سلفی‌ها ندارد و این امر از سوی حکومت، قانون و الازهر مردود است.

«شیخ محمد صابر» امام مسجد الرحمه به منطقه اهرام مصر نیز یاد عاشورا را یادآوری اهمیت یاری‌رساندن به حق عنوان کرد و گفت: باید این روز را گرامیداشت البته شاید شیعیان رفتار دیگری داشته باشند که ما اینگونه عمل نمی‌کنیم.

 این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علمای برجسته شیعه مصر در روز گذشته در بیانیه‌ای با رد آماده شدن شیعیان برای برگزاری مراسم عاشورا در مسجد راس‌الحسین(ع) قاهره، اعلام کردند: سخنانی مبنی بر اینکه شیعیان به دنبال حضور ۱۰۰ هزار نفری برای احیای عاشورای حسینی هستند، دروغ است و  ما جلوی هرگونه توطئه برای فتنه‌انگیزی مذهبی را می‌گیریم و نسبت به آن هشدار می‌دهیم.

شیعیان در این بیانیه با اشاره به توطئه صهیونیست‌ها برای اختلاف‌انگیزی بین مردم مصر، خطاب به «احمد الطیب» شیخ الازهر، از وی خواستند: سخنانی درباره روز عاشورا ارائه کنید و بگویید آیا روز عاشورا روز غم و اندوه به مناسبت شهادت سبط رسول اکرم(ص) است یا روز شادی و سرور؟

بر پایه این گزارش، این سخنان کمتر از رهبران الازهر به‌ویژه در دو سال گذشته شنیده شده است و امید می‌رود منجر به ایجاد روندی جدید در نگاه الازهر به مراسم عاشورا و شیعیان شود.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

برچسب‌ها: ، ،

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.