Shiayan Logo
» روزانه ۱۲ هزار روزه‌دار در حرم رضوی متنعم خواهند شد
سه‌شنبه 09 جولای 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی خبر داد: امسال روزانه ۱۲ هزار نفر روزه‌دار جهت صرف افطار به حرم امام هشتم(ع) دعوت می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از ایکنا، نمایندگی آستان قدس رضوی محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در نشست خبری که صبح امروز، ۱۸ تیرماه در دفتر اماکن متبرکه واقع در صحن کوثر حرم رضوی با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه امسال روزانه ۱۲ هزار نفر روزه‌دار جهت صرف افطار به حرم امام رضا(ع) دعوت می‌شوند، گفت: در ایام ماه مبارک رمضان ۵۰ اکیپ مخصوص از خدمه و خدمتگزاران افتخاری مسئولیت توزیع دعوتنامه ضیافت اکرام رضوی بین نمازهای جماعت کلیه مساجد محلی، ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌های سطح شهر که قبلا شناسایی و تعداد نمازگزار آن‌ها پیش‌بینی شده‌اند را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه طی ماه مبارک رمضان ۳۶۰ هزار نفر روزه‌دار بر سر سفره حضرت رضا(ع) مهمان خواهند شد، افزود: روزانه بالغ بر ۵۰۰ نفر خدمتگزار مسئولیت آماده‌‌سازی، طبخ و پذیرایی از مهمانان را در قالب ۶ هزار نفر ساعت کار روزانه عهده‌دار هستند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیان کرد: بالغ بر ۵۰۰ نفر خدمتگزار نیز روزانه توفیق راهنمایی، تکریم و برقراری نظم و امنیت مراسم پذیرایی را با ۳ هزار نفر ساعت فعالیت روزانه به انجام می‌رسانند و برنامه‌ریزی جهت مسقف‌کردن مکان ‌پذیرایی و برگزاری مراسم و نیز فضاسازی محیط پیش‌بینی و تمهیدات لازم به عمل آمده است.

ممتاز با اعلام اینکه پس از استقرار مهمانان بر سر سفره‌های گسترده شده، ۲ هزار و ۷۰۰ فلاکس آب جوش، سه هزار کاسه سوپ، سه هزار بطری آب معدنی آماده و مورد استفاده مهمانان امام رضا(ع) قرار می‌گیرد، ‌اظهار کرد: روزانه دو هزار و ۴۰۰ کیلوگرم برنج، ‌هزار و ۹۲۰ کیلوگرم گوشت طبخ می‌شود.

وی بیان کرد: مراسم افطاری حرم رضوی یک ساعت قبل از اقامه اذان مغرب و عشاء با ختم یک جزء کلام‌الله مجید، مداحی، ذکر توسل و نماز جماعت برگزار می‌شود، سپس مدعوین به محل پذیرایی هدایت می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: محل پذیرائی با بیش از ۳ هزار متر سفره گسترده شده است و روزه‌داران با نهایت تکریم، راهنمایی و در بدو ورود بسته‌بندی غذای متبرکه گرم دریافت می‌کنند و این بسته‌ پذیرایی افطاری ۱۰ قلم شامل پنیر، سبزی‌، خرما، قند، ‌لیوان، شله زرد، نمک یک نفره، چنگال، قاشق،‌ دستمال کاغذی، کاسه کوچک سوپ ‌خوری و چای می‌شود.

تشرف ۲ میلیون زائر در شب ماه مبارک رمضان در بارگاه منور رضوی

ممتاز از فعالیت پیش‌بینی شده جهت شب‌های قدر نیز خبر داد و تصریح کرد: تشرف ۲۱ میلیون نفر در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده که در این زمینه بیش از ۲۰هزار نیروی خدمه، خدمتگزار و کارمند جهت ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) حضور دارند؛ همچنین بیش از ۶۰۰ جلد کتاب ادعیه و قرآن در بیش از ۱۶ پایگاه مستقر شده توزیع و جمع‌آوری خواهد شد.

وی از توزیع بیش از یک میلیون بطری آب معدنی سرد بین زائران در شب‌های قدر سخن گفت و افزود: تفکیک محل عبادت به صورت خواهران، برادران و خانوادگی، کنترل جمعیت صحن‌ها، رواق‌ها و صحن‌های پیرامون و مفروش کردن کلیه اماکن پس از اقامه نماز مغرب و عشاء شب‌های قدر، تأمین مهر مورد نیاز اماکن متبرکه و لیوان یک بار مصرف مورد نیاز، گشت‌های هدایت، ‌هادی، طاهر و بصیر از جمله اقدامات پیش‌بینی شده شب‌های قدر است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی، غبارروبی ویژه اماکن متبرکه قبل، حین و پس از مراسم شب‌های قدر، عودسوزی و گلاب‌پاشی، توسعه خدمات فوریت‌های پزشکی در قالب پایگاه‌های ثابت و سیار، توزیع کتاب ادعیه و نایلون مخصوص کفش، اطلاع‌رسانی در خصوص برگزاری مراسم و طرح تفکیک رواق‌ها، نصب بنرهای خوش آمدگویی، ارائه خدمات امانات گمشدگان، صندلی چرخدار و هماهنگی با واحد آتش‌نشانی سازمان را از دیگر فعالیت‌های شب قدر در حرم رضوی بر شمرد.

شرکت حدود ۱۰ هزار خادم آستان قدس رضوی در راهپیمایی روز جهانی قدس

ممتاز از حضور خدمه، خدمتگزاران و کارمندان آستان قدس رضوی در راهپیمایی روز جهانی قدس نیز خبر داد و ابراز کرد: حدود ۱۰ هزار نفر در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت می‌کنند و حرکت آن‌ها از دبیرستان فردوسی به همراه پرچم‌های مخصوص به سمت حرم امام رضا(ع) همگام با سایر راهپیمایان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: کنترل ورود و خروج راهپیمایان، گلاب‌پاشی و عودسازی و تامین مهر نماز جمعه و جایگاه‌های مهر از دیگر اقدامات است که در جمعه پایان ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی به فعالیت‌های روز عید سعید فطر اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار نفر خدمتگزار امام رضا(ع) جهت خوش آمدگویی و تکریم زائران علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و هدایت آن‌ها، در کنترل مبادی ورودی و خروجی حضور خواهند داشت؛ همچنین کلیه اماکن متبرکه شامل صحن‌ها بست‌ها و دور برگردان‌ها مفروش می‌شود.

ممتاز با اعلام تأمین یک میلیون مهر نماز و نایلون مخصوص کفش‌ در روز عید سعید فطر، تصریح کرد: هماهنگی با پارکینگ‌های سازمان جهت ارائه خدمات رایگان از ساعات ابتدایی روز عید سعید فطر و گلاب‌پاشی و عودسازی و ارائه خدمات نظافتی گسترده از دیگر اقدامات در این روز خواهد بود.

وی بیان کرد: به زائران توصیه می‌شود، آداب زیارت، عدم نشستن در مسیرهای تردد و مبادی ورودی، عدم تصویربرداری در اماکن متبرکه، رعایت کامل پوشش اسلامی، رعایت نظافت و بهداشت، قراردادن مهرها در جامهری‌ها، هدایت گمشدگان به دفاتر مخصوص، حفظ آرامش، توجه به راهنمای‌های خادم و ماموران، اعلام موارد مشکوک، قراردادن قرآن و کتاب‌های ادعیه در قفسه‌های مخصوص، رعایت حال سالمندان و افراد ناتوان در هنگام تشرف، تحویل اشیای پیدا شده به دفاتر مخصوص، دقت در نگهداری وسایل همراه، تحویل امانات و اشیای قیمتی به دفاتر امانات و استفاده از کیسه‌های پلاستیکی جهت نگهداری کفش‌ها در صورت عدم تحویل به کفشداری‌ها توجه داشته باشند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی یادآور شد: برگزاری مراسم جشن به مناسبت شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) و پذیرایی از زائران، برنامه نقاره‌زنی ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان و برنامه‌ریزی در خصوص تشرف هیئات مذهبی در سالروز شهادت امام علی(ع) از دیگر برنامه‌های ماه رمضان در جوار مضجع شریف ثامن‌الائمه(ع) است.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.